Af Knud Egon Poulsen

Nu hvor der bliver færre lyse timer, må vi indstille os på at sommeren er fortid og forberede os på efterår og vinter. Men de kolde og mørke måneder kan til en afveksling også være hyggelige, hvor der er mere tid til indendørs ”sysler og fordybelse”.

Heldigvis er det også ved at blive normale tider, uden de mange Corona-restriktioner. Ingen mundbind, det er igen lovligt at give hånd, kramme og ”kindkysse”. Samtidig er det også blevet muligt at opleve sport, kultur og kirke-liv i virkeligheden. Vi må dog krydse fingre og passe på at Corona-pandemien ikke vokser så en ”nedlukning” bliver nødvendig.

Samtidig er det også blevet næsten normale tider for demokratiet, vi behøver ikke længere benytte Skype og Teams, når der skal afholdes møder, undervises og træffes beslutninger, vi kan igen gennemføre gammeldags møder. Mange har dog lært, det kan være meget fornuftigt at afholde virtuelle møder, hvis der skal træffes hurtige beslutninger.

Som deltager i det politiske liv vil jeg minde om, at vi jo står over for at der skal afvikles tre vigtige valg.

I første omgang handler det om valg af et nyt ældreråd, der afvikles i perioden 27. september til 11. oktober. Efterfølgende skal der som bekendt afvikles en region- og byrådsvalgkamp, der vil kulminere på valgdagen 16. november 2021.a

I Herning kommune bliver det et byrådsvalg uden Lars Krarup, der har meddelt, at han stopper efter at have været byrådsmedlem siden 1998 og borgmester siden 2002. Socialdemokratiet vil huske Lars som en arbejdsom og ærlig politiker og ønske ham held og lykke i fremtiden. Det bliver således spændende, hvem det nye byråd efter valget 16. november 2021 vælger som den nye borgmester eller ”bykonge”.

Socialdemokratiet har i mange måneder forberedt valget, først valgte vi Tommy Tønning som vores spidskandidat, efterfølgende valgte vi vores regions- og byrådskandidater. Sideløbende har vi drøftet og formuleret vores valgprogram og mærkesager ved det kommende valg. Jeg kan derfor uden overdrivelse oplyse, at Socialdemokratiet er klar til de to spændende valgkampe, hvor S-kandidaterne vil agitere for de socialdemokratiske kærneværdier.

Alle ønskes en god regions- og byrådsvalgkamp.