Af formand for Socialdemokraterne Herning kommune, Knud Egon Poulsen, januar 2021

Nu hvor vi nærmer os afslutningen på 2020, kan vi med sikkerhed sige at året uden overdrivelse har været det mærkeligste og mest udfordrende år siden verdenskrigsårene.

Ingen havde for et år siden, forudset at hele kloden ville blive nedlukket pga. Corona pandemien, der startede som en aggressiv sygdom i en kinesisk provins og som med lynets hast spredte sig til resten af kloden.

Her et år efter udbruddet, mener jeg vi trods alt bør være taknemlig over at de danske sundhedsmyndigheder, regering og folketinget har fundet løsninger og styret os igennem de mange udfordringer. At det er lykkes, bekræfter flere meningsmålinger, hvor de fleste danskere mener at myndighederne og folketinget har gjort det nødvendige for at håndtere Corona udfordringerne. Ved rettidig omhu og der på et tidligt tidspunkt indførtes forsamlings- og rejseforbud, børn og unger blev hjemsendt fra skolerne, butikker blev tvangslukket og lønmodtagerne blev opfordret til hjemmearbejdspladser. Desuden blev alle planlagte begivenheder og konkurrencer aflyst/udsat. Ja, selv vores fritid og demokrati blev sat på pause, ved at de fleste kultur- og debatmøder, generalforsamlinger og kongresser blev aflyst.

Men vi kan heldigvis glæde os over der på rekordtid er udviklet en Corona vaccine, så må tiden vise om det snart bliver normale tider.

Foruden Corona-krisen har året naturligvis også budt på andre begivenheder, vi bør mindes.

Jeg vil alle tilfælde mindes ”Me Too” debatten om krænkelser og sexisme, hvor navngivne personer blev dømt ved heksejagt og folkedomstol. – Storbritannien trådte ud af EU fællesskabet, – Joe Biden (Demokraterne) blev valgt som præsident i USA i stedet for Donald Trump (Republikanerne). – FC Midtjylland vandt superligaen i fodbold.

Lokalpolitisk mener jeg årets største nyhed, var at Lars Krarup meddelte han ønsker at stoppe efter 24 år som byrådsmedlem og 20 år som borgmester i Herning kommune. I alle tilfælde bliver det spændende at se, hvem der skal efterfølge ham som borgmester efter byrådsvalget den 16. november 2021.

Hvad der i øvrigt venter os i det nye år, er der med garanti mange forskellige meninger om. Personlig håber jeg det bliver en folkesag at bremse global opvarmning, og reducere CO2 udslippet. Selv om det kræver en langsigtet indsats før vi ser en reduktion af det CO2 der allerede er sluppet ud i atmosfæren. Jeg mener derfor det er vigtig der her og nu findes simple og hurtige løsninger, så vi stopper den kortlivet luftforurening af sodpartikler og metan, så som katalysator røgrensning og filtre.

Desuden bør vi sikre biodiversitet, ved at bevare og forbedrer levestederne for de vilde dyr, insekter, planter, svampe og bakterier. Da tabet af biodiversitet har stor betydning for vores samfund, da vi er afhængige af økosystemerne, fungerer og leverer rensning af vand, jord, luft, bestøvning af vilde planter og afgrøder.

Alle ønskes et godt nytår.