Af Knud Egon Poulsen

Personligt mener jeg, myndighederne bør kunne kræve, at alle danskere skal vaccineres imod Covid-19. Men nej, i vores samfund kan den enkelte borger selv bestemme, om det handler om folkesundhed eller egne principper, der kan medføre fare for de øvrige borgere.

Som det vist er alle bekendt, blev Danmark for næsten to år siden ramt af en ny sygdom, ”COVID-19”, der i værste fald kan medføre alvorlig sygdom og i enkelte tilfælde døden. Denne uhyggelige sygdom spredes som en ”steppebrand” over hele kloden og vendte op og ned på vores hverdag på godt og ondt. Siden har myndighederne og de enkelte borgere på forskellig vis forsøgt at undgå at blive smittet, med personlige værnemidler, nedlukning af skoler, arbejdspladser, landsdele i lange perioder.

Et kaotisk højdepunkt under pandemien var sidste efterår, da sundhedsmyndighederne gentagende gange advarede om at Corona-syge mink i flere tilfælde havde smittet mennesker med en Corona-variant. Efter kort tid var en fjerdedel af alle danske minkfarme smittet med Corona. Men heldigvis blev det besluttet, at alle danske mink skulle aflives, for at undgå at de danske minkfarme blev potentielle superspredere af Covid-19-virus til mennesker.

Men desværre udløste sundhedsmyndighedernes anbefalinger en sprængfuld politisk kamp. Hvor flere borgerlige partier nægtede at følge sundhedsmyndighedernes anbefalinger og støtte den nødvendige lovgivning om at aflive alle mink. Efterfølgende var aviser, radio og TV i flere måneder præget at vrede minkavlere, bønder, fiskere og borgerlige politikere. De protesterede imod minkaflivningen, hvorimod folkesundheden ikke stod højest i deres bevidsthed. Et andet væsentligt dilemma i minkdebatten blev næsten glemt, spørgsmålet om danskerne synes det er i overensstemmelse med korrekt dyrevelfærd, at der avles millionvis af pelsdyr, der hele deres liv er stuvet sammen i små tråd-bure?

Set i bakspejlet synes jeg, vi skal være tilfredse med, vi har en handlekraftig regering og et folketingsflertal, der sikrede at alle danske mink blev aflivet for at sikre folkesundheden.

Danmark har endvidere det sidste års tid kunnet glæde os over, at de store medicinalvirksomheder på rekordtid har udviklet en vaccine, der har reduceret risikoen for at blive smittet med Covid-19. De fleste danskere er således blevet vaccineret to og de ældste tre gange. Jeg mener derfor, vi alle bør være taknemmelige over at leve i et rigt samfund, med et sundhedsvæsen der handler hurtigt og resolut. Men samtidig lever vi også i et samfund, hvor den enkelte borger kan fravælge at blive vaccineret.

Personligt mener jeg, myndighederne bør kunne kræve at alle danskere skal vaccineres imod Covid-19, da det jo handler om ”folkesundhed” og ikke personlige egoistiske principper.

God jul til alle