af ojdk | 24. apr 2026 | debat, nyheder
Tak for tilliden
Af Lone Børlum, kommuneformand i Herning Kommune

På vores nylig overståede generalforsamling blev jeg valgt som ny formand for Socialdemokratiet i Herning Kommune. Tak for det. Jeg har sagt ja til opgaven, fordi jeg gerne vil bidrage til ro, fællesskab og sammenhængskraft i vores parti.
Inden jeg ser fremad, vil jeg gerne sige en stor tak til vores afgående formand, Henrik. Med sin rolige facon, sin ihærdighed og sin loyalitet har Henrik ført os igennem en rigtig svær periode. Det fortjener stor respekt. Tusind tak for indsatsen, Henrik – og tak fordi du fortsat tager ansvar og stiller dig til rådighed som formand for Trehøje og Aulum-Haderup Partiforening.
På landsplan står Socialdemokratiet fortsat stærkt. Selvom valgresultatet ikke blev helt så godt, som vi havde håbet, er vi stadig Folketingets klart største parti. Mere end hver femte dansker satte deres kryds ved Socialdemokratiet, og vi er repræsenteret i alle storkredse i landet.
Sammen med SF er vi samtidig de to største partier på landsplan. Alligevel er det stadig Venstre, der fylder mest i det politiske landskab her i Herning Kommune. Det er værd at minde os selv om, at det ikke behøver være sådan. En vigtig opgave for os – sammen med SF – bliver derfor at vise, at der også lokalt findes et stærkt rødt alternativ, og at styrkeforhold kan flytte sig, når vi arbejder målrettet og står sammen.
Som Mette Frederiksen også skrev efter valget, viste valgkampen endnu en gang styrken i vores organisation. Over hele landet har medlemmer og frivillige været synlige og taget samtalerne med vælgerne.
Det gælder i høj grad også her i Herning. Vi gik ind i valgkampen for at sikre Mogens Jensen et stærkt resultat – og det lykkedes. Mogens fik et rigtig flot valg og gik frem i stemmetal. Det kan vi kun være stolte af. Stort tillykke til Mogens med resultatet.
Bag resultatet ligger en stor fælles indsats. Vinnie Borbjerg har været en fantastisk kampagneleder og har nærmest arbejdet 24-7 fra det øjeblik valget blev udskrevet, til det sidste stykke chokolade og den sidste kanelsnegl blev delt ud dagen før valgdagen.
Men en valgkamp løftes ikke af én person alene. Derfor skal der også lyde en stor tak til alle jer, der har hjulpet til undervejs – med opsætning og nedtagning af plakater, uddeling på gader og stræder, bemanding i valgcaféen, indretning og oprydning, pakning af kampagnemateriale og alt det praktiske arbejde, der får en valgkamp til at fungere.
Vores tilstedeværelse i gågaden – særligt på lørdagene – har også været med til at skabe synlighed. Her har vi haft et godt og roligt samarbejde med de andre partier, og uddeling af roser, chokoladeboller, flyers og visitkort har været en god måde at møde borgerne på.
Vi har været igennem en periode med modvind lokalt. Derfor er det vigtigt, at vi nu samler trådene igen, når påsken er ovre og vi har pustet ud efter valgkampene. Jeg håber, at vi kan styrke et generationsfællesskab i vores parti – hvor erfaring og nye kræfter arbejder sammen. Vi har brug for at stå sammen og løfte i fællesskab, hvis vi skal lykkes.
Jeg glæder mig til arbejdet som formand og til at fortsætte indsatsen sammen med jer. For det er, når vi står sammen og løfter i fællesskab, at Socialdemokratiet er stærkest.
af ojdk | 15. dec 2025 | Uncategorized
Lone Børlum
Thrigesvej 27, Herning
Formand for FH Herning og Ikast-Brande
Tlf. 2844 2882
byrlb@herning.dk
Jeg hedder Lone Børlum og er fuldtidsformand for Fagbevægelsens Hovedorganisation i Herning og Ikast-Brande. Siden 2018 har jeg haft æren af at være byrådsmedlem i Herning Kommune for Socialdemokratiet.
Efter kommunalvalget er jeg næstformand i Social- og Sundhedsudvalget og medlem af Byplanudvalget. Det er områder, der betyder meget for mig, fordi de handler om menneskers hverdag – om tryghed, værdighed og gode rammer for at leve et godt liv.
Jeg brænder især for en værdig ældrepleje, bedre støtte til mennesker med handicap og mere sammenhæng i psykiatrien. Samtidig arbejder jeg for en ansvarlig byudvikling, hvor vi passer på både fællesskaber, lokalområder og naturen.
Som socialdemokrat står jeg på et klart værdigrundlag: ordentlige forhold på arbejdsmarkedet, stærke fællesskaber og respekt for det enkelte menneske. Jeg tror på, at vi kommer længst, når vi lytter til hinanden og løfter i fællesskab – med ærlighed og samarbejde som omdrejningspunkt.
Mit CV
Uddannet socialpædagog
Fuldtidsformand for FH Herning og Ikast-Brande siden 2014
Næstformand i Social- og Sundhedsudvalget
Menigt medlem af Byplan- og Bosætningsudvalget
Bestyrelsesmedlem på Social- og Sundhedsskolen
Kommunal repræsentant i Handicaprådet
Stedfortræder til det Regionale Sundhedsråd
KL-delegeret
af ojdk | 13. dec 2025 | kandidat25
Jeg er født i 1972 og bor i Kibæk med min familie. Jeg er uddannet socialpædagog og arbejder som døgnplejefamilie. Jeg har været medlem af Herning Byråd for Socialdemokratiet siden 2017 og sidder i dag i Børne- og Familieudvalget samt som suppleant i Børn- og Unge-udvalget.
Privat er jeg mor til tre biologiske døtre, har to svigersønner og to børnebørn – og jeg er plejefamilie for to børn. Familien og fællesskabet fylder meget i mit liv og i mit politiske arbejde.
Jeg sidder desuden i bestyrelserne for Den Blå Mølle i Kibæk, Skoleskibet Marilyn Anne og Langvadbjerg Autisme Center Vest. Jeg sidder også i repræsentantskabet for Kibæk krydsfelt og Sdr. Felding Hallen ” Det legende hus”
Mit politiske arbejde
Med en bred erfaring fra daginstitutioner, plejearbejde og støtte til familier med særlige behov, arbejder jeg for en kommune med mere nærvær og tryghed – især for dem, der ikke altid råber højest, men som har allermest brug for fællesskabets støtte.
Jeg vil fortsat arbejde for:
- Tid til omsorg og nærhed i daginstitutionerne
- At børn skal trives – ikke testes unødigt
- Tryghed og værdighed – hele livet
- At styrke landsbyerne og fællesskabet
- Mere faglighed og mindre bureaukrati
- At Herning får en borgerrådgiver, der kan støtte borgerne i mødet med systemet
Jeg vil rigtig gerne blive klogere på hverdagen i de forskellige områder af kommunen. Derfor ønsker jeg at skabe og indgå i grupper, der kan støtte mig og give mig indsigt i lokale behov og erfaringer:
- Skoler, daginstitutioner, familier i udsatte positioner og plejefamilieområdet
- Landsbyerne og centerbyerne i Herning Kommune
Efter flere år i byrådet ved jeg, hvad der kræver vedholdenhed – og hvor vi virkelig kan rykke noget. Jeg er her, fordi jeg vil være med til at skabe en social, stærk og sammenhængende kommune for alle.
af ojdk | 4. dec 2025 | debat, nyheder
Af Henrik Jensen, formand for Socialdemokratiet i Herning Kommune
Kære S-medlemmer i Herning Kommune
Det blev en trist valgaften for os, da vi mistede nogle procentpoint i både byråds- og regionsvalget her i vores område. Vi gik 4 procent tilbage til byrådsvalget og 5 procent tilbage til regionsvalget.
Selvom resultaterne ikke blev som håbet, har samarbejdet mellem kandidatudvalget, kandidaterne og de frivillige været rigtig godt. Det har været en fornøjelse at være en del af valgkampen, og der har været en god stemning i samtalerne med borgerne. Det er noget, vi kan tage med os fremover.
Tillykke til Lone Børlum, Tommy Tønning og Vinnie Borbjerg med at I blev valgt ind i byrådet. Tommy fortsætter som gruppeformand, bliver næstformand i ØKE og deltager i kulturudvalget. Lone bliver næstformand i Socialudvalget og er med i byplan. Vinnie skal varetage børne- og familieudvalget og være suppleant i børn- og unge.
Til regionsvalget tabte vi formandsposten i Region Midtjylland og Danske Regioner, samtidig er vi meget tyndt repræsenteret i den vestlige del af regionen, det er beklageligt nok en konsekvens af at gå fra 41 til 31 folkevalgte regionspolitikere ved dette valg.
Kære kandidater, der ikke blev valgt: Tusind tak for jeres indsats og for at have stillet op for Socialdemokratiet. Vi håber, I vil være klar til næste KV/RV-valg. Vi ser frem til folketingsvalget i 2026 og opfordrer jer til at hjælpe med at støtte denne valgkamp, så I samtidig får erfaring med at føre valgkamp. Vi arbejder på en rapport ”hvidbog” med erfaringerne fra denne valgkamp og ønsker at oprette et S-akademi, der kan forberede vores kommende kandidater bedst muligt.
Til jer, der har hjulpet under valgkampen: Vi opfordrer til, at flere af jer deltager i det kommende S-akademi og bliver en del af vores gruppe af potentielle kandidater.
af ojdk | 15. okt 2025 | debat, nyheder
Af Henrik Jensen, formand for Socialdemokratiet i Herning Kommune
Kære medlemmer
Kommuneforeningsbestyrelsen har besluttet at styrke vores politiske dialog. Vi genopliver derfor vores gammelkendte ”Den Røde Tråd”, som medlemsinformation.
Fremover består vores medieudvalg af de fire partiforenings-formænd. Samt Troels Thylstrup, med ansvar for vores Facebookside, Ole Jørgensen med ansvar for S Hjemmesiden og Knud Egon Poulsen som bladredaktør af Den Røde Tråd.
Vi har nu indledt den sidste del af valgforberedelserne til byråds- og regionalvalget den 18. november 2025. Organisationens opgave er at støtte op om vores politikere den sidste del af valgkampen og den nye regions- og byrådsgruppe efter valget.
Vi skal også til at se frem mod forårets generalforsamlinger og et folketingsvalg, der senest skal afholdes i oktober 2026.